Wednesday 5 March 2014

Dugaan 2014

Dugaan menjelang 2014 , tak sangka awal tahun ni aje mcm2 hal terjadi dlm family ku .. dalam keseronokkan membuat persiapan untuk sambutan Tahun Baru Cina .. sorang2 anak2 ku demam, bermula dgn sara,aien dan diikuti dgn shikin... antara ke3 mereka shikin agak serius... hati ni tak payag ler nak cakap runsing memikirkan demam dan batuknya yg tak kebah2....semalaman aku tak tido untuk pastikan demamnya turun... menjelang subuh alhamdullilah demam nya ada sedikit penurunan.....syukur...

Tapi tak ku duga tetiba plak aku terasa badan ku membahang.... ishhhh... sah2 aku plak yg demam....tentionnyaaaaa.... cepat2 aku telan panadol,sebolehnya aku nk sihat sebelom pulang ke Batu Gajah....cuba bertahan semampu yg boleh.... namun makin ku cuba makin menjadi2 demam, sakit tekak dan batuk ku... akhirnya aku tewas..terpaksa juga aku menghadap doc dennis....
Taat aku makan ubat ikut waktu walau aku tahu demam ku tak kebah2 makin menjadi panasnya....batuk ni betul2 menyeksakan,terasa panas dadaku .. sempot pon aku mula terasa...nk bernafas dh tercunggap2 ....

Hari rabu, barang2 semua dh siap... ain dan sara terpaksa ponteng sekolah... kasian memikirkan shikin aku gagah juga bawak motor pergi menjemputnya dari sekolah...singgah  sebentar jumpa mak,mahadi dan yati ada bersama ... waktu ni la terasa sempot ku makin kuat tapi aku gagahkan juga mcm segalanya ok2 saja... tak nk spoil mood balik kg.....

Jam 2:30 pm hubby pulang dari kerja,  maka masing2 bersiap sedia ... dlm rasa seronok aku terasa letih yg amat sangat, mampukah aku bertahan sepanjang dlm perjalanan ke Batu Gajah? tak pasal2 aku di marah hubby hanya kerna terlupa ambil barang untuk maknya.... mmg terasa sangat SENTAP....tambahan kesihatan aku pon tak berapa baik, hilang mood semuanya tapi aku malas cerita banyak aku diamkan diri sahaja....

Sepanjang perjalanan mmg menyeksakan .... rasa mcm nk aje aku suruh hubby balik kl tapi tak sampai hati la plak....alhamdullilah samapai juga kami ke rumah mak mentua ku... sesampai saja mak terus bertanya shikin sangkanya shikin yg demam rupanya aku.... terus aku di paksa makan ubat cina.... aku makan je dh niat mak pon baik nk aku cepat sembuh....makan ubat aku terus tido....sorry ye amma ....

Makan malam pon aku makan ala2 kadar je , selera hilang, kena paksa minum air kelapa lg....aku jadi pak turut je... malam yg paling teruk aku lalui bila aku langsung tak boleh berbaring.. batuk ku menjadi2 sampai sakit dada ku di buatnya...sempot pon makin menjadi2...... adoiiiiiiii....
family hubby dh mula risau dan sarankan aku di bawa ke hospital kerajaan di batu gajah...
tapi hubby ambil keputusan pulang ke KL, mungkin mudah memandangkan rumah kami dekat dgn hospital sg buloh... jam 11 am kami bertolak, sedih gak sbb anak2 tak puas lg tinggal di kg....

sepanjang pulang aku melelapkan mata , terasa seluruh badan terlalu letih... alhamdullilah sampai di KL , hubby trus ke klinik mediviron, aku di x ray memandangkan aku masih batuk2 dan asma ku semakin kuat... keputusan x ray agak kurang baik maka aku di minta ke hospital secepat mungkin...
hubby hantar anak2 pulang dahulu dan bergegas membawa aku ke hospital, di sana aku disahkan masih demam, aku ditempatkan di bahagian kritikal,  aku  terpaksa guna oksigen 24 jam kerna paru2 aku tak mampu pam udara secukupnya, air juga kerna badan ku kekeringan air kerana demam, paling tak suka kena ambil darah... dlm 8 jam aku ditempatkan disana, mcm2 pesakit yg keluar masuk...

kasian juga melihat suami ku yg setia menunggu aku tanpa minum dan makan walau puas aku suruh hubby makan, hati risau memandangkan anak2 dirumah, ntah apa yg mereka makan...
akhirnya aku disahkan perlu masuk wad, alahaiiiii kenapa ? risau usah ckp....
aku di masukkan di bahagian menunggu memandangkan ward semua penuh akibat ramai yg terkena denggi....  jam 10 mlm aku suruh hubby pulang , jgn risaukan aku sbb apa2 masalah doc dan nurse ada... dgn wajah keletihan dan risau hubby pulang... terasa jugak aku di hargai.... sedang berbaring aku dikejutkan dgn kehadiran angah dan ey.... rupanya hubby aku dh hebahkan pada semua family aku... adoiiii aku khuatir mak akan risau, dh la mak tak boleh terima berita mengejut pasti jantung mak berdebar2.... jam 11mlm br aku dimasukkan di ward 4D ... alahaiiii semua veteran kiranya aku yg muda... semua guna oksigen .... tapi aku bersyukur kerna aku tidak alami apa2 masalah ketika di hospital,, 4 hari kemudian aku dibenarkan pulang.... lega hanya Allah aje yg tahu...

Aku bersyukur kerna keluarga ku memberi semangat dan keperihatinan mereka membuat aku di hargai... anak2 memberi kerjasama , aku bertuah kerna memiliki mereka dlm hidup ku....
Terima kasih ya Allah kerna kurniakan insan2 tersayang ini dlm hidup ku.....



No comments:

Post a Comment