Friday 6 September 2013

           

                   PEMBELAJARAN ANAK-ANAK

                                              
  
Pening kepala bila fikirkan ttg pelajaran anak2..kini semakin tinggi kos untuk pelajaran anak2..nak harapkan dgn pembelanjaran di sekolah mmg tak mencukupi, kalau anak yg jenis mudah menerima ilmu yg cikgu ajar di sekolah,alhamdulliah...
Anak2 aku mungkin ssh menerima 100% pelajaran yg di ajar di sekolah maka terpaksa aku mencari jalan luar dgn memberi kelas tuition...walau pun kini kelas tuition agak tinggi kosnya tapi kerna mahu pelajaran anak2 maju terpaksa la aku korban sedikit kewangan demi anak2...
Namun ada juga segelintir ibubapa yg memperlekehkan usaha aku..buang duit kata mereka..kenapa mereka pulak yg terasa bebannya sedangkan aku dan suami yg menanggungnya...bahasa sedapnya cemburu melihat usaha kami memajukan anak2...mcm ni punya manusia pun ada...sedihkan...!
Tak di nafikan ada kala terasa membazir jika kelas tuition tu mengajar ala kadar...sebb tu aku terpaksa selalu pantau..terkini anak aku masuk kelas tuition baru...tuition sinaran..mmg agak meletihkan kerna aku terpaksa ulang alik hantar dan amik anak ku dr kelas tuition tapi aku rasa berbaloi bila anak ku seronok belajar disana ..itu yg penting bagi ku !!!
Dari darjah 3 anak aku dh mula tuition bersama teachernya..awal bulan biasa sahaja tapi bila  2 3 bulan alhamdullilah prestasi anak makin naik...suka sgt..walau selama ni ramai ibu2 yg kumen ttg teacher yg suka merotan anak mereka di tangan..sebagai org tua mmg la aku kurang suka tapi bagi aku ada juga kebaikaannya..suami ku juga bersetuju..kerna itu walau apa pun org kata aku ttp teruskan kelas tuition anak ku ...pernah anak ku pulang sambil menunjukkan tangannya yg di rotan..kasian mmg kasian tapi aku terangkan padanya ..kerna teacher amik berat ttg pelajaran kakak..teacher nak kakak fokus pada apa yg dia ajar...bila kakak kena rotan pasti ada sebbnya...sbb teacher nak kakak pandai...alhamdullilah..anak aku terima apa yg aku terangkan...
Kini anak aku sudah berusia 15 tahun..mungkin cara pembelajaran samam dari dulu anak aku dh mula bosan bila pergi tuition...mmg ada kala membazir sahaja aku membayar yuran tuition tapi anak aku hanya pergi sekali dua sahaja...
Semakin meningkat usia anak aku perlukan suasana pembelajaran yg mengikut jiwa remajanya..itu aku akui..aku jua pernah remaja jadi sedikit sebanyak aku dapat merasai kebosanan anak aku...walau sayang aku terpaksa berhentikan kelas tuition anak aku...
Tapi aku puas hati bila dapat jumpa kelas tuition yg sesuai dgn jiwa anak aku...penting bagi aku ,anak aku selesa belajar..jadi semangatnya belajar semakin baik...alhamdullilah..aku harap anak ku dapat keputusan yg baik dlm peperiksaan pmr yg bakal tiba kurang dari 2 bulan..aku tak terlalu mengharap keputusan 8A,7A dan sebagainya yg aku harapkan anak aku buat yg terbaik dari hatinya..aku ttp terima walau apa pun keputusannya nanti asalkan aku tahu anak aku lakukan dgn terbaik..
Perlu kita sebagai org tua menerima dgn redha ketentuan yg telah di ttpkan olehNYA....
       KAKAK... MAMA HANYA NAK KAKAK FOKUS DGN APA YG KAKAK BELAJAR
                         KUATKAN SEMANGAT...TEKADKAN AZAM...MOGA KAKAK BERJAYA
                         MENDAPAT KEPUTUSAN YG BAIK...MAMA TTP TERIMA APA JUA
                         KEPUTUSANNYA ASALKAN IANYA DARI USAHA KAKAK ...

                         SAYANG KAKAK SANGAT-SANGAT...JADI CONTOH TERBAIK BUAT
                         ADIK-ADIK....MAMA TAHU KAKAK MAMPU......!!!!!!

No comments:

Post a Comment